Přeskočit na hlavní obsah

Programujeme. No a co?

Když jste pekař, je každému jasné co v práci děláte - pečete pečivo. Když se někomu představíte jako automechanik, je to obdobné - opravujete přeci auta. Když jste programátor nebo nabízíte programování jako službu nebo jeho výsledky jako produkt, máte to podstatně horší.


Naštěstí už nežijeme v době, kdy by si většina společnosti pod pojmem programátor představila tu část automatické pračky, která měla velkou tendenci rozbít se v den velkého prádla. Hodně lidí už ví, že jde o víceméně standardní profesi a o těch co se jí zabývají mají poměrně jasnou představu - ve sklepě se nacházející stvoření napájené na cukr bohatými nápoji, které svůj volný čas tráví stejně, jako ten pracovní. Před obrazovkou počítače. (Což je samozřejmě lež, pozn. autora).

Za figurínu posloužil kolega Kuba, tričko je bavlněné, zeď ze sádrokartonu. O džínách nám není nic známo. 


Když někomu prezentujete co děláte (formou krátké prezentace - dnes s oblibou nazývané elevator pitch, asi proto, že většina velkých obchodů v historii měla prvopočátek ve výtahu - nebo i jakkoliv jinak) a zmíníte, že vytváříte software, tak se často setkáte maximálně s pokýváním hlavou, v lepším případě se Vás někdo natvrdo zeptá "a co to znamená?".

Takže bych rád využil příležitosti a zmínil, cože to vlastně znamená. Dělat software.

Software je to, na co si v našem skvělém IT světě nemůžete sáhnout. Což vysvětlení věci usnadňuje (ach jo). Pokud to zjednoduším, tak programové vybavení počítače (=software) neboli aplikace (=software) můžeme rozdělit na

Upozorňuji ještě jednou, že všechny postavy v příběhu jsou fiktivní a rozdělení a popisy zjednodušující. 

Deskopovou aplikaci jste nejspíš každý někdy viděli. Máte ji na některém médiu (CD, DVD,... disketě - vážně?) a z něj přímo nebo po překopírování na disk ji instalujete. Po nainstalování ji máte k dispozici na počítači, na který jste ji nainstalovali.
Příkladem budiž standardní verze kancelářského balíku softwaru Office (Word, Excel..). 

Webová aplikace se spouští v prostředí webového prohlížeče (bez ohledu na to, který máte oblíbený, ať Mozzilu Firefox, Internet Explorer, Google Chrome,...) a standardně běží v cloudu = je poskytována jako SaaS (software as a service, ale o tom někdy jindy a jinde). Nemusíte tak v běžné podobě nic instalovat a máte-li připojení k Internetu, tak máte k dispozici i aplikaci. 
Příkladem budiž sociální síť Facebook.

Mobilní aplikace jsou podobné desktopové aplikaci, ale jsou vázané (světe div se) na mobilní zařízení - telefon, tablet.. Musíte je nainstalovat a máte je dostupné na zařízení, kam jste je instalovali. 

Celá věc samozřejmě není tak černobílá, jak se jeví a díky ukládání dat na serveru (v cloudu) jsou informace přenositelné i mezi mobilními/desktopovými aplikacemi. Záleží samozřejmě na provedení, účelu, atd.
Ale věřím, že základní představu jste si udělali. 

A příště se podíváme na některé případy, stejně jako na to, proč věnovat pozornost mobilním aplikacím nebo responzivním verzím těch webových (a při té příležitosti vysvětlíme i co znamená responzivní :-)

Ale každopádně - pokud Vám to doteď není jasné, napište nám na info@sparktech.cz, zavolejte nebo nám pošlete potrubní poštu. Rádi Vám detaily vysvětlíme. Protože SparkTECH vytváří webové a mobilní aplikace a informační systémy a děláme to rádi. 

Populární příspěvky z tohoto blogu

Tři způsoby jak ve SparkTECHu využíváme Slack, o kterých jste (možná) nevěděli + bonus

Slack je mezi vývojářskými týmy pravděpodobně nejvyužívanějším komunikačním nástrojem a poměrně s jistotou si dovolím tvrdit, že právem. Nabízí totiž spoustu rozšíření a nástrojů, které dokáží ulehčit a zjednodušit rutinní práci. O to víc mi příjde škoda, že toho lidé nevyužívají a berou Slack jenom jako další chatovací aplikaci, kterých jsou k dispozici desítky. V tomto krátkém příspěvku popíšu několik funkcí, které jsou z pohledu nás, SparkTECHu, nejzajímavější a jejich zprovoznění je otázkou chvilky.


1) Hlasování v pollu

Jeden z největších problémů, co jsme řešili po přestěhování do nových kanceláří, bylo rozhodování, kam půjdeme na oběd. Máme v okolí velké množství stravovacích zařízení, ale domluvit se na tom, kam se společně zajdeme najíst, byl většinou task na celé dopoledne. Určitě to taky znáte. Chodíte po kanclu, ptáte se kolegů kam by rádi, jenže ne každý má zrovna čas nebo kapacitu vám věnovat pozornost. Jeden má call, druhému něco hoří, takže to hotfixuje, dva jsou zavření …

Dubnový #hrajsnami SparkTECH planning

Pravidelně první středu v měsíci máme ve SparkTECHu planning. Pravidelně, abychom se nemohli vymlouvat, že jsme na to zapomněli. První středu, abychom se nemuseli dohadovat kdy (dost stačí dohadovat se na CO?) a protože cvičně hučí sirény (kdybychom přeci jen zapomněli a chtěli se vymlouvat). A planning, protože původní záměr byl, že půjde opravdu o typický planning dle agilních metodik. To, že to nakonec dopadlo jinak a jedná se zkrátka o informativní setkání, kde se probírá kde co, je už jiná pohádka.

Pro představu fotky z toho nedávného, dubnového, po kterém jsme vyrazili do Endorfinu. Tam nás čekal Freddy Krueger a pokojíček ve stylu Saw.
Jelikož se někde v budoucnu v téhle vybrané společnosti vyměníme, bylo nejhorší si o průběhu nevyprávět.













#hrajsnami softball - Dejvická slowpitchová liga 2018

Fotoreportáž ze zápasu Dejvické slowpitchové ligy, který se konal 27.-28.10. na Vypichu a SparkTECH se ho účastnil s #hrajsnami týmem.