Publikováno | 22. Březen, 2013
Při tvorbě reklamy typu PPC inzerent zadává množinu slov, kterým se říká klíčová slova (např. nábytek, nábytek z masívu, nábytek Praha, levný nábytek). Jakmile dá někdo hledat některé z těchto slov (např. nábytek), zobrazí se reklamy zadavatelů, kteří tato slova ve svých kampaních zadali. V závislosti na ceně prokliku se pak inzerenti „seřadí“.
Ne všichni se však chovají v souladu s dobrými mravy. Mnohdy při volbě klíčových slov používají názvy zavedených produktů konkurence a využívají tak známosti jejich značky a jejich dobrého jména na trhu ve svůj prospěch.
Je možné konkurenci nějak zabránit, aby si v PPC kampaních zadávala reklamu na klíčová slova odpovídající názvu vaší firmy, domény nebo produktů? Pokud se domníváte, že ne, mýlíte se. Pokud vlastníte na název firmy, domény nebo produktu ochrannou známku, pak máte v ruce silný nástroj, jak tomu zabránit. Seznam i Google se k tomuto problému staví seriózně. Aktivita však musí vyjít z vaší strany.
Obě společnosti mají ve svých smluvních podmínkách uvedeno, že reklamu lze uveřejňovat pouze v souladu s platnými předpisy. Nicméně Google má velmi propracovaná pravidla týkající se užití ochranných známek jako klíčových slov v kampani PPC. Seznam.cz se tak podrobně nerozepisuje, nicméně to u obou společností funguje přibližně stejně.
Pokud jako majitel ochranné známky zjistím, že můj konkurent používá při své kampani PPC jako klíčové slov moji ochrannou známku nebo slovo velmi podobné mé ochranné známce, mohu podat u příslušné společnosti stížnost na použití své ochranné známky v reklamách a společnost věc prošetří. Pokud shledá stížnost oprávněnou, může použití ochranné známky v textu reklamy omezit. Reklamy, jejichž text obsahuje omezené ochranné známky, se nemohou zobrazovat.
Oprávněnost své stížnosti prokazuji dodáním kopie Osvědčení o zápisu ochranné známky, ze kterého je zřejmé, jakou ochrannou známku mám zapsánu a pro jaké výrobky nebo služby. Dále doplním, v čem spatřuji porušení, případně mohu dodat i znalecký posudek pokud si to situace vyžádá.
Výsledkem je, že reklama konkurenta neoprávněně využívajícího vaší značky chráněné ochrannou známkou, je zablokována a tento již nemůže nijak těžit z dobrého jména vaší společnosti nebo vašeho produktu.
Mgr. Michaela Chytilová
Český patentový a známkový zástupce
Evropský zástupce pro ochranné známky a vzory
Soudní znalec
www.ochranne-znamky.net
Autor:
Michaela Chytilová